Alvesta villkor

Följande villkor gäller för bokning och betalning i StudyAlong.

Du anmäler ditt barn via kurskatalogen på www.studyalong.se/alvesta

Priser

Priset för kulturskolans kurser framgår i kurskatalogen och anges alltid inklusive moms. I kundvagnen visas det totala priset inklusive moms.

Bokning och orderbekräftelse

Om du under bokningsprocessen ångrar en kurs du valt kan du trycka på "Ta bort" i din kundvagn och kursen tas då bort. Du har möjlighet att korrigera de val du gjort tills du har godkänt betalning. Efter att ditt köp har genomförts dirigeras du automatiskt till en sida med titeln "Orderbekräftelse". Den skickas till din angivna e-postadress med information om plats, tid, dag och lärare. Har du inte fått en bekräftelse via e-post, var vänlig kontakta Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Betalning

Köpet genomförs och är definitivt när du godkänner betalning. Betalning sker via faktura som skickas efter kursstart. Vid utebliven betalning skickas inkassokrav enligt inkassolagen. OBS! Obetald faktura gäller inte som avbokning.

Alla kurser gäller endast en termin

För att fortsätta på Kulturskolan kommande termin, måste du tacka ja till kurserbjudande för kommande termin. Du kommer få ett kurserbjudande på "Mina sidor" i StudyAlong. Denna kurs måste du godkänna inom angiven svarstid för att säkra din plats för kommande termin.

Ångerrätt

Din ångerrätt gäller under 14 dagar. Ångerrätten börjar löpa den dag då köpet genomförs. Du har inte ångerrätt om kursen påbörjats inom 14 dagar från genomfört köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du meddela Kulturskolan via e-post till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Bifoga bekräftelsemejlet du fick vid köpet samt beskriv tydligt i ditt mejl att du ångrar din köp. Vänligen observera att du inte har ångerrätt efter kursstart!

Avbokning av kurs

Om du under terminens gång bestämmer dig för att sluta på kursen ska du skriftligen meddela kulturskolan så fort som möjligt. Skicka e-post till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Ange då elevens namn, födelsedatum och ämne/kurs. Vi återbetalar eller reducerar inte avgiften om du slutar under pågående termin. Om du avbeställer kursen efter att ångerrätten löpt ut men före kursstart har du inte rätt till återbetalning av kursavgiften. Om eleven har frånvaro från kursen utan att meddela läraren tre gånger i rad avslutas deltagandet och eleven mister sin plats.

Sjukdom eller skada

Vid sjukdom eller skada kan kursen avbrytas och del av avgiften återbetalas mot uppvisande av läkarintyg. Läkarintyget scannas in och mejlas till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Vuxenelev – när du fyllt 19 år
Du som är 19 år har möjlighet att boka kurser på Kulturskolan i mån av plats. Du betalar då 1200:- per kurs. Kursplatsen gäller endast en termin i taget och får bokas på nytt i mån av plats kommande termin.

Lektionstillfällen och garanti

För terminskurser som löper terminsvis garanteras minst 24 lektionstillfällen per läsår. Med lektionstillfälle menas schemalagda lektioner, extra repetitioner, konserter och andra evene­mang. Det går att börja en kurs mitt i en termin. Antalet lektionstillfällen blir då färre och terminsavgiften reducerad.

Undervisning på distans räknas som ordinarie undervisning.

Intresseanmälan

Om en kurs är fullbokad kan du göra en intresseanmälan. En intresseanmälan är inte en köplats. Om det blir plats ledig kan du få erbjudande att det finns nya platser att boka i kurskatalogen. Intresseanmälan gäller endast innevarande termin. 

Inställda lektioner

När så är möjligt sätter vi in vikarie om ordinarie lärare är frånvarande. Inställda kurser eller ändrade tider meddelas via sms eller e-post. Det är därför viktigt att du alltid har dina kontaktuppgifter aktuella på din ”Min sida”.

Instrumentuthyrning

Du kan hyra följande instrument: fiol i olika stor­lekar samt de flesta blåsinstrument. Det går inte att hyra blockflöjt, piano, gitarr eller slagverk/trummor. Avgiften är 300 kronor per termin.

Hyresavtal gällande regler och bestämmelser vid hyra av instrument

  • Den som skriver under hyresavtal har fullt ansvar för instrumentet under tiden som avtalet gäller. Instrumentet ska hållas i gott skick.
  • Vid transport utomhus ska instrumentet skyddas för väta eller annan skada.
  • Om instrumentet skadas eller förloras ska detta omedelbart anmälas till Kulturskolan i Alvesta.
  • Reparationskostnader vid skada ersätts av den som har skrivit under hyresavtalet, efter diskussion med skolans chef. Vi rekommenderar att se över era försäkringar och eventuellt teckna en tilläggsförsäkring som gäller för hyrt instrument.
  • Uthyrt instrument får inte lånas ut eller användas av annan person än den som ansvarar för kontraktet.
  • Instrument med tillbehör ska utan dröjsmål återlämnas till Kulturskolan när eleven slutar eller skaffar eget instrument.

Hantering av personuppgifter

Vi behöver spara och behandla följande personuppgifter om dig och ditt barn: namn, personnummer, e-postadress, adress, telefonnummer. Dessa uppgifter behövs för att vi ska kunna behandla din ansökan om plats i Kulturskolan. Dina adressuppgifter hämtas automatiskt från Skatteverket. Övriga uppgifter registrerar du själv när du använder tjänsten för att ansöka om plats till Kulturskolan.

Vi behöver spara och behandla dina och ditt barns personuppgifter för att kunna kontakta dig om du har anmält dig till en kurs på kulturskolan. Vi behöver också säkerställa att rätt elev går i rätt kurs anpassad för rätt ålder. Vi behöver vidare kunna fakturera elevens vårdnadshavare eller eleven själv om eleven är myndig.

Alvesta kommun behandlar personuppgifter på ett sätt som värnar din personliga integritet     och   skyddar dina personuppgifter. Läs mer om hur Alvesta kommun hanterar dina personuppgifter.

Cookies

Internetplatsen StudyAlong använder sig av cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information för att hjälpa webbutiken att identifiera och följa användare. Under tiden för ditt första besök i webbutiken blir din webbläsare tilldelad en sessionscookie som är unik och som används för att inte blanda ihop dig som användare med andra användare. För att kunna använda webbutiken bör du tillåta cookies i din webbläsare. Denna typ av cookie används enbart för att ge dig som besökare en bättre upplevelse och support och lagrar inga personliga uppgifter om dig. Cookies kan raderas. I StudyAlongs webbutik används cookies exempelvis för att hålla koll på din kundvagn, dina inställningar och vilka sidor du besökt.

Vad är StudyAlong?

StudyAlong är ett verksamhetssystem framtaget för Sveriges musik- och kulturskolor bestående av fyra integrerade delar: kurskatalog, adminverktyg, lärplattform och undervisningsmaterial.

Alvesta Kulturskola använder sig av StudyAlong för att erbjuda kursplatser via kurskatalogen samt för att administrera bokning, bekräftelse, betalning av och information om kurser.

Samtliga elever samt en målsman för eleven måste registrera ett konto i StudyAlong för att kunna boka, betala samt få löpande information som berör de kurser som eleven deltar i.

Myndig elev i StudyAlong: Som myndig elev i Kulturskolan behöver du skapa två konton: ett vårdnadshavarkonto för betalning/bokning och ett elevkonto för undervisningsmaterial. Vid steget ”Lägg till barn” så lägger du till dig själv.

När du registrerar och bokar en kurs godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig.

Kulturskolans lärare använder StudyAlong för att dels kommunicera och informera såväl elever som föräldrar om undervisningen samt för att dela noter, texter och musik med sina elever på ett lagligt sätt.

Behöver du särskild hantering av skyddade personuppgifter? Kontakta kulturskolan för manuell registrering.

Hur fungerar iRum?

De digitala klassrummen - iRummen - i StudyAlong är gruppchattar där berörda elever, vårdnadshavare och lärare för gemensam dialog, främst rörande undervisning. Den dialog som förs i ett digitalt klassrum är att jämställa med den dialog som förs i ett fysiskt undervisningsrum; samtliga deltagare i rummet tar del av dialogen. Du som vårdnadshavare/elev kan när som helst radera dina inlägg eller höra av dig till oss om du behöver hjälp med att radera dina inlägg i iRummen.

Observera att samtliga inlägg som postas i respektive iRum automatiskt går ut som notiser till samtliga deltagare som tar del av dialogen. Notiser skickas ut via mail och syns på StudyAlong, "Mina sidor".

Att synas på bild eller film

Om du tillåter att du själv, som myndig elev, eller att du som vårdnadshavare säger ja till att ett barn får synas på bild/film godkänner du också att kulturskolan får publicera bild, ljud och film på sina egna webbplattformar.

Dessa plattformar är Facebook, Instagram, Youtube och kommunens hemsida men även i tryckt format som affischer eller flyers. Du kan när som helst återta ditt medgivande via inställningar i ditt konto.

Med reservation för ändringar.