Frågor och svar - Navet

Frågor och svar om bokningsverktyget ”Navet”  

 

Vad är ”Navet” och ”Pedagogiskt resursutbud” 

I Navet publiceras pedagogiska aktiviteter och kulturprogram för skolor och förskolor. De flesta program kan även bokas där.  Den samlade plattformen  av utbud underlättar för skolor/förskolor att ge alla barn och elever, oavsett bakgrund, värdefulla upplevelser under sin skoltid. 

I ”Nätverket för Pedagogiskt resursutbud” samlas de aktörer och arrangörer som erbjuder programmen.Representanter från skolor är ofta delaktiga i våra möten. I nätverket ingår kulturaktörer och andra pedagogiska resurser – alla med offentliga medel och uppdrag att göra program för barn och unga.  

Nya program släpps under hela läsåret av aktörer och arrangörer. Bokningsverktyget samlar varje skolas programdeltagande vilket effektiviserar uppföljning och administration. Utbudet av aktiviteter och program i ”Navet” kan inte bokas av privatpersoner men är öppet för inblick och förslag! 

 

Var kan jag hitta mer om detaljer och bakgrund?

På Kulturskolans hemsida finns mer information om Pedagogiskt resursutbud, nyhetsbreven, kulturgarantin och kulturbussar. Direktlänken dit är: https://www.gotland.se/pedagogiskt-resursutbud 

 

Hur får jag skolans inloggningsuppgifter?

Alla skolor och förskolor på Gotland har unika inloggningsuppgifter för skolan som alla pedagoger och lärare på skolan ska använda för att boka program. Uppgifterna med skolans användarnamn och lösenord skickades ut via e-post till respektive skolas ”Navet-ansvarige”. Om din skola saknar inloggningsuppgifter kan du kontakta Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. för att få dem utskickade på nytt. 

 

Hur logga in? 

- Gå till https://www.gotland.se/navet 

- Logga in med din skolas huvudkonto genom att skriva in användarnamn och lösenord. Du får uppgifterna av ”Navet-ansvarig” på din skola/förskola. 

  

Vad är ett ”huvudkonto”? 

- Detta är skolans/förskolans övergripande konto. Varje enhet har en egen ”Navet-ansvarig” som har kontouppgifterna från början. Här kan all personal på skolenheten logga in och även t.ex. lägga till nya bokningsansvariga (= de som bokar för sin grupp/klass). 

- Här tar du del av programkatalogen och bokar program. 

- Här kan du ta del av eventuellt arbetsmaterial i iRum från en aktör. 

- Alla ”Navet-ansvariga” är från början också ”bokningsansvariga”. Den som är inloggad på huvudkontot kan lägga till fler bokningsansvariga på skol-/förskolenheten. 

- Under ”Bokningsansvariga” hittar du knappen ”Lägg till bokningsansvarig”, klicka på den. 

- Skriv in användarnamn, e-post och lösenord. Tänk på att användarnamn och e-postadress måste vara unika, det går inte att ha samma e-postadress på flera bokningsansvariga. Klicka på ”Fortsätt” när du är färdig. 

- I Steg 2 fyll i förnamn, efternamn och telefonnummer till bokningsansvarig. Läs användarvillkoren och hur dina personuppgifter kommer behandlas. Om du accepterar, klicka i den lilla boxen och klicka på ”Registrera”. 

- Nu har du lagt till en ny bokningsansvarig person och denna kan nu väljas som medföljande på bokningar. 

 

Program inom Kulturgarantin 

- Program märkta med ”Kulturgarantin” genomförs av professionella kulturaktörer och verksamhetspedagoger. En del köps in, medan andra produceras av någon institution som erhåller offentliga medel för detta (t.ex. GotlandMusiken, Länsteatern, eller Gotlands Museum).  

- Angiven ålder/årskurs gäller för vilka programmet kan bokas för 

- Skolans/förskolans personal måste alltid medverka med sin elev-/barngrupp på programmet, då de är ansvariga för gruppen.  

- Läs noga igenom all information om programmet innan bokning. Till Skol-Bio-filmer och många av scenkonstprogrammen finns särskilda lärarhandledningar. 

 

Vad är ”Kulturbuss”? 

Kommunala grundskolor utanför Visby har särskilda ”Kulturbusspengar” som får användas för resor till aktiviteter inom Kulturgarantin. Vilka program det gäller syns i programkatalogen. Om du skall boka buss till en sådan aktivitet behöver du kontakta Region Gotlands bussadministratör om detta via mailadressen: https://interntjanster.gotland.se/oversikt/overview/259

Vilka villkor gäller innan bokning? 

Det är viktigt att du läser villkoren för bokning av program innan du börjar boka. Om till exempel avbokning inte sker i god tid, kan skolan ändå få ta vissa kostnader. 

 

Hur hittar jag ”Programkatalogen”? 

När du besöker länken www.gotland.se/navet ser du överst på förstasidan ett sökverktyg. Längre ner på samma sida kommer sedan hela det aktuella utbudet – Programkatalogen. 

Om du använder sökverktyget kan du komma direkt till passande program genom att söka på t.ex. ett specifikt datum, en inriktning eller årskurs eller ålder. 

 

Hur gör jag en bokning? 

- Du ser bokningsbara tillfällen genom att klicka på ”Visa tillfällen”. När du hittat ett spännande program som du vill boka för din grupp, klickar du på "Boka". 

- Vill du göra fler bokningar, skapa intresseanmälningar eller ställa dig i kö till ett fullbokat program går detta bra att göra innan du går vidare med bokningarna. Allt samlas under ”Mina bokningar” längst upp på sidan. 

- När du är färdig för att slutföra dina bokningar klickar du på "Gå vidare".  

- Flera bokningsansvariga kan kopplas till samma program. Bokningsansvarig är du som lärare/pedagog och dina kollegor som är medföljande vuxna. Som bokningsansvarig har du ett personligt användarkonto. Men på detta konto går det bara att se redan genomförda bokningar för din klass och programmens tillhörande iRum. Det går endast att genomföra nya bokningar via skolans huvudkonto. 

- När du är färdig kan du välja ditt namn i rullistan ”Välj bokningsbara till program”. Om ni är flera som ska vara med, välj även dem. 

-  Fyll sedan i: skola/förskola, klass/grupp, antal barn/elever, antal vuxna, ålder på barn/elever på dina bokningar. 

- Avsluta med att klicka på "Ok". Den knappen dyker först upp efter att du har fyllt i alla uppgifter. 

- När du har bokat klart får du ett meddelande på skärmen om detta och det kommer ett bekräftelsemail till din e-postadress med en bokningsbekräftelse som du kan visa eller skriva ut och ta med till programmet. Ingen påminnelse sänds ut senare. 

- Nästa gång du vill boka finns dina uppgifter kvar som bokningsansvarig. Du ska alltid logga in med skolans inloggningsuppgifter för att boka program. 

 

Vad är en ”medföljande lärare”? 

Man kan lägga till flera bokningsansvariga till samma bokning och de syns då som medföljande lärare i bokningen. Medföljande lärare läggs till i sista steget innan bokningen genomförs. Alla bokningsansvariga/medföljande lärare får all biljettinformation som skickas ut. För att kunna läggas till som medföljande lärare måste denna först registrera sina uppgifter som bokningsansvarig. 

 

Om en aktivitet är fullbokad: Kan jag ställa mig i kö? 

Vissa program kan bli fullbokade och om det finns möjlighet att ställa sig i kö, kommer knappen ”Ställ dig i kö” att dyka upp på dessa program. Bokningsansvarig kan då ställa sig i kö och bli tilldelad plats (av kulturaktör eller arrangör) om det eventuellt skulle finnas. Du ser dina kö platser under ”Min sida”.

 

Vad betyder ”Gruppbokning”? 

När det står Gruppbokning i aktivitetens information betyder det att programmet endast kan ta en enda grupp åt gången. Hur många elever/personer det kan ingå i gruppen, anges i texten till programmet. 

 

Vad betyder ”Ej datumbestämt”?
Programmet har inte något specifikt datum. Aktören eller arrangören tar kontakt med dig som bokningsansvarig för att boka upp en tid som passar båda. Om ni inte kan hitta en tid som passar tas bokningen bort. 

 

Vad är en ”Intresseanmälan”? 

Vissa program i programkatalogen har knappen ”Intresseanmälan” istället för ”Boka”. Detta betyder att du som bokningsansvarig kan göra en intresseanmälan om du tycker att programmet verkar intressant. Om programmet blir aktuellt i framtiden kommer bokningsansvarig bli kontaktad av kulturaktör eller arrangör. Du ser dina intresseanmälningar på ”Min sida”.  

 

Vad är ett ”iRum”? 

I ett iRum kan du t.ex. se vilket material/bilder/videos som finns till er bokning och läsa på inför ert besök. Du kan läsa beskrivning av programmet och även kommunicera med kulturaktören eller arrangören genom att skriva på anslagstavlan. Du hittar iRum under ”Min sida” och under ”Slutförda bokningar”. Varje bokning har ett eget iRum. 

 

Hur utvärderar jag aktiviteten efteråt? 

Inhämtning av synpunkter efter programmen kan komma att ske. Olika aktörer och arrangörer vill ibland veta lite olika saker - utöver att de själva analyserar hur programmen fungerat. Om du blir tillfrågad i en enkät, vill vi att du svarar på den.